Czy się stoi, czy się siedzi… brownie nie zawsze smakuje tak samo

Słyszeliście o tym, że godzina siedzenia statystycznie skraca życie o 22 minuty?  Jak wynika z badań opublikowanych przez Achives of Internal Medicine ryzyko zgonu jest o 40% większe u osób spędzających na siedząco co najmniej 11 godzin, niż u tych siedzących nie dłużej niż 4.

Długotrwałe siedzenie powoduje szereg konsekwencji zdrowotnych, których nie jesteśmy w stanie odpracować systematycznym bieganiem, spacerami, czy treningami na basenie. Przewlekłe siedzenie niesie za sobą zmiany w obrębie układu ruchu, który przystosowuje się do przyjmowanej pozycji i dochodzi do ograniczenia ruchomości poszczególnych stawów na skutek obkurczania oraz skracania mięśni i powięzi. Oczywiste jest to, że długotrwałe siedzenie wiąże się też ze zmniejszonym wydatkiem energetycznym, co może prowadzić do wzrostu masy ciała. Myślę, że jesteście tego wszystkiego świadomi, ale czy zastanawialiście się jak przybierana przez nas pozycja wpływa na odczuwane przez nas smaki?

Stres fizyczny przeszkodą na drodze do delektowania się smakiem

Rok temu czasopismo Journal of Consumer Research opublikowało artykuł naukowy w którym Dipayan Biswas i jego współpracownicy przedstawili badania dotyczące wpływu pozycji siedzącej oraz pozycji stojącej na postrzeganie smaku jedzenia. Naukowcy przeprowadzili sześć eksperymentów z udziałem studentów i sprawdzili w jaki sposób układ przedsionkowy będący odpowiedzialny za równowagę i postawę wpływa na odczuwanie smaków. Okazało się, że spożywając posiłki na siedząco smakują nam one lepiej, niż gdy jemy na stojąco.   

Autorzy odnosili się w artykule do powstałych już publikacji, które wskazywały na to,  że pozycja stojąca wymaga większej aktywacji mięśni nóg, stóp oraz tułowia. To z kolei powoduje stres fizyczny we wspomnianych obszarach ciała, wzrost tętna, a ponadto aktywuje oś podwzgórze-przysadka-nadnercza, co przyczynia się do wzrostu kortyzolu. Przeanalizowane badania wskazały, że wystąpienie stresu fizycznego zmniejsza naszą wrażliwość sensoryczną, a co za tym idzie posiłki spożywane na siedząco smakują nam bardziej, niż gdy jemy stojąc.

Czy zwiększony stres powoduje, że czujemy jeszcze mniej?

Owszem. Taką zależność pokazało porównanie ze sobą osób stojących z osobami siedzącymi, ale trzymającymi ciężkie torby. Dociążenie osób siedzących, a więc wywołanie stresu fizycznego istotnie zmniejszyło ich odczucia smakowe. Co do tego czy nasilenie stresu fizycznego osób stojących jeszcze bardziej redukuje odczuwanie bodźców smakowych nie ma potwierdzenia. Autorzy badania zaznaczają, że nie zauważono istotnych różnic w odczuwaniu smaku między grupą badanych, która stała, a grupą która stała i została dodatkowo obciążona przez trzymanie ciężkiej torby. Tłumaczą to faktem, że najprawdopodobniej świadomość tego, że otrzymali wskazówkę sensoryczną wpłynęło istotnie na postrzeganie przez nich smaku dania.

Przesoliłeś? Zjedz na stojąco!

Uczestnicy eksperymentu zostali podzieleni na dwie grupy. Pierwsza miała za zadanie ocenić smak tradycyjnego ciasta brownie, druga ciasta z dodatkiem ¼ szklanki soli. Badani, którzy jedli na stojąco ocenili przesolone ciasto lepiej, niż badani, którzy próbowali go na siedząco. Oznacza to, że wrażenia sensoryczne są zmniejszone przy staniu, niezależnie od tego czy badane próbki są dla nas atrakcyjne sensorycznie, czy nie. Co za tym idzie, spożywanie produktów, których nie lubimy może być łatwiejsze, gdy stoimy. Fakt ten może być przydatny w przypadku rodziców, którzy toczą z maluchami zacięty bój o jedzenie warzyw – w pozycji stojącej mogą się one wydać nieco smaczniejsze Waszym pociechom. Kolejnym przypadkiem w którym możemy zastosować tą wiedzę jest przyjmowanie na stojąco nieatrakcyjnych sensorycznie leków – syropów, naparów, itp. Co ciekawe przyjęta pozycja wpływa też na odczuwanie temperatury pożywienia. Osoby stojące w mniejszym stopniu odczuwały wysoką temperaturę kawy, niż osoby siedzące. Wypijały one też mniejsze objętości napoju względem osób siedzących.

Na siedząco smakuje lepiej, ale i zjada się łatwiej

Jak widać siedzenie wpływa na lepsze odczuwanie smaków, ale i spożywanie większych porcji potraw. Ważną informacją, którą zauważył Biswas było to, że uczestnicy badania nie dostrzegali różnicy w postrzeganej konsumpcji, a więc nie byli oni świadomi wpływu postawy na proces jedzenia. Oczywiste jest to, że jedzenie na stojąco kojarzy nam się z jedzeniem w biegu, na szybko i bez koncentrowaniu się na tym co jemy. Jednak gdyby niektóre posiłki przenieść z pozycji siedzącej do stojącej, ale z zastrzeżeniem, że nie bylibyśmy w biegu to istnieje przypuszczenie, że mogłoby to się przełożyć na zmniejszone spożywanie kalorii w ciągu dnia. To z kolei mogłoby wspomóc w niewielkim stopniu osoby będące na diecie odchudzającej.

Pamiętajcie, że powyższe badania i moje rozważania to jedynie dodatek do codziennego życia i nie obejmują problemu jedzenia w locie oraz wielu innych. Możecie sprawdzić co się u Was lepiej sprawdza, a tymczasem zachęcam Was do urozmaicania swojego życia i włączenia w nim większej ilości stania, spacerów oraz aktywności fizycznej.

Co Cię interesuje?

Najnowsze wpisy