Cukier a substancje słodzące – czym są oraz jakie są między nimi różnice

Cukier a substancje słodzące – czym są oraz jakie są między nimi różnice

 

Cukier

to krystaliczny produkt pozyskiwany na skutek przerobu buraków cukrowych (cukier buraczany), lub mniej popularnej w naszych stronach trzciny cukrowej (trzcinowy). Różnica pomiędzy cukrem buraczanym białym, a brązowym, lub cukrem trzcinowym jest taka, że pierwszy z nich jest całkowicie oczyszczany, zaś kolejne dwa nie są pozbawiane melasy, która nadaje im charakterystyczny, brązowy kolor. Czy zdrowotnie któryś z nich jest da nas lepszy? Nie. Co prawda cukier brązowy zawiera w swoim składzie żelazo, magnez, czy wapń, ale na pewno istnieją dla nas lepsze źródła tych makroskładników. Popularne jest przekonanie, że jeśli coś jest brązowe/ ciemne to jest zdrowsze. W tym wypadku nie ma to żadnego znaczenia. Dla porównania: 100 g cukru białego to 396 kcal, z kolei 100 g cukru brązowego 373 kcal. Jeśli zależy Ci na szczupłej sylwetce, to spróbuj znaleźć dla siebie lepsze źródła słodkiego smaku, chociażby w postaci substancji słodzących.

Substancje słodzące

to substancje stosowane do nadawania środkom spożywczym słodkiego smaku. Można je podzielić na intensywne substancje słodzące (ISS) i poliole. Intensywne substancje słodzące (aspartam, acesulfam K, sukraloza) są dodawane do żywności w znikomych ilościach. Już w niewielkich stężeniach wykazują słodki smak, przewyższający słodkość cukru. Dzięki temu są one składnikami praktycznie bezkalorycznymi. Poliole (ksylitol, erytrytol), zbliżone stopniem słodkości do cukru, dodawane są do żywności w zbliżonych co on ilościach, przy jednoczesnej 40% niższej kaloryczności. Intensywne substancje słodzące są według prawa unijnego limitowane, poliole nie. Oba typy substancji słodzących mogą powodować efekty uboczne ich nadmiernego stosowania. Jak w przypadku polioli mówi się jedynie o działaniu przeczyszczającym, tak ISS wydają się być o wiele bardziej niebezpieczne. Wynika to z tego, że pod wpływem procesów metabolicznych rozkładane są one do substancji potencjalnie niebezpiecznych dla naszego zdrowia.

Co pokazują etykiety?

1. jeżeli w produkcie znajduje się sam cukier, producent nie ma obowiązku umieszczania na ten temat dodatkowej informacji na opakowaniu (poza wykazem składników),
2. jeżeli w produkcie znajduje się cukier i substancja słodząca, producent podaje dodatkową informację na opakowaniu,
3, jeżeli w produkcie znajduje się substancja słodząca, producent podaje dodatkową informację na opakowaniu.

Co wybierać?

Na pewno substancje słodzące są pewną alternatywą dla cukru, tudzież syropów glukozowo-fruktozowych. Istnieją jednak badania, które pokazują, że spożywanie pokarmów zawierających słodziki może przyczyniać się do wzmagania apetytu i w konsekwencji przyrostu masy ciała. Najrozsądniej będzie, jeśli zminimalizujecie ilość cukru w codziennej diecie, a w niektórych przypadkach zastąpicie go substancjami słodzącymi. Należy pamiętać jednak o tym, że obniżona kaloryczność nie daje Wam przyzwolenia na objadanie się.

Zastanawiasz się, jak stosować cukier i substancje słodzące w Twojej diecie? Zapraszam na konsultacje.

Co Cię interesuje?

Najnowsze wpisy